Editoriale

Informatii piata

Bursa ca un montagne russe. Sau ca o poveste.

Bursa este o piata. O piata de active finaciare. Un activ financiar este detinut pentru beneficiul pe care il produce. Beneficiul viitor, evident, poate fi doar banuit, el este ipotetic si se poate transforma oricand in pierdere.

Mai sus este descrisa succint infrastructura pietei bursiere. Ceea ce tine impreuna tot acest mecanism prin care se coteaza actiuni, obligatiuni si alte produse financiare. Este un mecanism subiectiv care tinde sa produca preturi obiective (sau cel putin considerate ca atare).

Avem astfel un mecanism intr-un continuu dezechilibru, dar care incearca tot timpul sa gaseasca preturile de echilibru. In teorie, avem o droaie de instrumente care sa ne ghideze in valtoare de informatii si care sa ne spuna ce sa facem: sa cumparam sau sa vindem. Avem analiza fundamentala care compara situatiile financiare ale diversilor emitenti si prin raportare la pretul din piata ne indica ce este ieftin si ce este scump. Avem analiza tehnica care prognozeaza comportamentul viitor al investitorilor si masoara intensitatea reactilor lor pe bursa. Avem modele de analiza statistice, de cash – flow, de conjuctura. Avem finante comportamentale. Dar avem si psihologie investitionala. Avem foarte multe instrumente, deci foarte multe analize si ca atare foarte multe optiuni.

Si totusi ce conteaza cu adevarat, cum i-au investitorii deciziile de investitii. Oarecum surprinzator le iau asemanator oricarei piete, fie ea a imbracamintei, a alimentelor sau a turismului. In fapt exista doi vectori principali care sunt urmati de circa 70% din numarul celor care investesc. Primul este “ce face majoritatea”. Daca toti vand inseamna ca e rau si trebuie sa vand, daca toti cumpara inseamna ca e bine si trebuie sa cumpar. Asta chiar daca propriile analize ti-ar spune altceva…insa nu esti sigur pe ele.

Al doilea vector este cel al povestilor din piata. Nu exista domeniu de vanzare in care publicitatea sa nu fie instrumentul dominant. Povestile spuse prin articole in ziare, spoturi, banere, etc au impact profund asupra consumatorului. O poveste bine spusa este intotdeauna crezuta….

De ce in ultimele 2 saptamani bursa a scazut atat de mult si atat de repede a revenit ulterior? De ce investitorii care lichidau toate detinerile cumparau dupa 2 zile la preturi mult mai mari? Pentru ca cei 2 vectori populari au devenit extrem de negativi. Cand toata lumea vinde si cand toate povestile sunt negative nu mai ai decat o optiune….

Componenta psihologica a pretului bursier este tot mai puternica. Cu cat sunt mai multi bani si cu cat investitiile se fac mai industrializat (a se citi mai superficial) efectul de turma domina pietele. Pietele dobandesc volatilitate si pierd investitori mici de retail. Este o tendinta a globalizarii. In prezent nu mai este atat de clar ce determina cotatia unei actiuni pe bursa: valoarea intrinseca a societatii sau povestea ce se construieste bazandu-se pe aceste informatii…

Dar cine sunt cei mai buni povestitori ai momentului. Evident bancile centrale secondate de marile firme de investitii. Declaratiile unui oficial FED sau ale presedintelui unei mari banci de investitii tind sa devina certitudini in lumea investitionala actuala. Globalizarea informatiei are si avantaje dar si dezavantaje, iar in domeniul banilor bursa este exemplul perfect.

Montagne russe –ul bursier indica foarte clar ca principiul investitiei pe termen lung aplicabil investitiilor bursiere este unul demn de luat in seama. Timpul este singurul medicament pentru derapajele informationale ale burselor.


Alin Brendea
Dir. General Adj. Prime Transaction
28 august 2015


Autor: Alin Brendea
inchide