Piata de capital, a devenit de cativa ani, un subiect de dezbatere in cadrul discutiilor privind variantele de finantare ieftina, atat pentru stat cat si pentru companii. Plecand de la modelul polonez, care a reusit sa faca fata “prea-mediatizatei crize”, cerand un sprijin si pietei de capital, am incerat si noi o recuperare timida de crestere a vizibilitatii Bursei si a rolului ei in economie. Un ansamblu de motive, printre care amintim negocierile cu FMI si nevoia de lichiditati a statului, a dus la un plan prin care statul si-a programat sa vanda prin intermediul Bursei, o parte din detinerile pe care le are, in special in cadrul companiilor din domeniul energetic.
Primul pas a fost facut anul trecut, prin incercarea nereusita de a vinde 9,84% din Petrom. Contextul dificil in care se aflau pietele financiare cred ca a fost unul dintre factorii decisivi care au determinat esecul acestei oferte. Nici modul de organizare si de desfasurare nu putem spune ca a indemnat investitorii spre a subscrie in cadrul ofertei Petrom. De aici, intelegem ca statul a tras anumite concluzii pe care le va aplica in ducerea la indeplinire a planului privind valorificarea activelor pe care si le-a propus.
Oferta secundara de vanzare a 15% din Transelectrica. Primul aspect sesizat de stat ca fiind esential intr-o oferta, tragem concluzia ca este discountul. Fara lamuriri clare asupra reperelor care au stat la baza alegerii intervalului de pret, statul a demarat oferta secundara la Transelectrica. In comparatie cu pretul ales pentru incercarea de vanzare a Petrom , acum am avut un discount real. Pretul minim, 14,9 lei/actiune, are in componenta un discount vis-à-vis de oricare dintre repere (pretul din piata, pretul mediu ponderat din ultimul an, etc.). Adaugand si un context favorabil de piata, in ultimele trei luni aversiunea fiind transformata in apetit pentru risc, era greu de crezut ca si de aceasta data, statul isi va rata obiectivul. Sigur ca la acest succes nu trebuie neglijat si profesionalismul intermediarilor.
Desi toate componentele ce au stat la baza ofertei proaspat incheiata, au sustinut aceasta reusita, rezultatul final are si o latura mai putin pozitiva. Investitorii mici au cumparat actiuni la un pret mai mare decat cei din transa mare. Este un aspect rar intalnit intr-o oferta publica. Transa mica a fost suprasubscrisa de 2,79 ori in timp ce pe transa mare, concurenta a fost mult mai mica (145,45% din actiunile oferite). De aici, tragem concluzia, ca desi a existat un discount, investitorii institutionali au gasit doar in mica masura aceasta oferta ca fiind o oportunitate.
Indiferent de pozitie, oferta acesta a inregistrat un prim succes in cadrul programului statului si va fi un promotor pentru cele ce urmeaza. Tot de aici, intelegem ca statul este dispus sa acorde un discount. Atat timp cat contextul de piata nu se va inrautati, ne putem astepta ca anul acesta sa asistam la un sir de oferte de vanzare din partea statului incheiate cu succes.
Simion Tihon
Broker
31 martie 2012
Autor: Simion Tihon