In ultimele saptamani am asistat la o piata bursiera cu o lichiditate in suferinta si cu evolutii plate ale cursurilor de tranzactionare. Pare o piata fara multe idei, care asteapta acel ceva, care sa o deblocheze. Dupa cum argumentam aici, este ceva tipic perioadelor electorale, insa lipsa de dinamism este remarcabila in conditiile in care piata locala a evoluat in ultimii patru ani (de la ultimele alegeri).
Nu putem sa nu remarcam ca fata de decembrie 2020, data precedentelor alegeri parlamentare, avem mai multe argumente pentru a spera la o activitate bursiera mai intensa in perioada preelectorala. Detinem o capitalizare bursiera semnificativ mai mare, mai multi emitenti, instrumente de tranzactionare mai diverse, investitori institutionali locali mai mari...dar totusi bursa se caracterizeaza, din nou, prin multa anemie. Atmosfera de pasivitate este predominanta.
Dinamismul si lichiditatea sunt doua calitati ale pietelor bursiere strans legate de activitatea investitorilor de retail. Cei multi, cu multe idei de tranzactionare, deseori cu un comportament speculativ sau, din contra, panicard. Ei sunt „sarea si piperul” pietelor bursiere.
In acest sens este util sa clarificam notiunea de investitor, prin prisma logicii bursiere. Un investitor nu poate fi un detinator de titluri de stat sau de instrumente financiare pre-ambalate prin care isi plaseaza capitalul pe bursa. Un investitor este cel care intelege in ce investeste, poate emite judecati de valoare, isi poate creiona propria strategie de investitii si mai ales contribuie decisiv la succesul sau insuccesul propriilor investitii. Ca atare, atunci cand ne referim la investitori de retail ne referim la persoane care poseda instrumentele necesare pentru a reactiona la noile stiri economice si la evolutia pietelor.
In fapt asistam, de mai mult timp, la un trend multianual de subtiere a paturii investitorilor de retail. Si asta in detrimentul cifrelor oficiale care contorizeaza doar conturile de investitii active si care promoveaza cifre si trenduri pozitive.... Tendinta a fost ascunsa de listarea Hidrolectrica ce a produs o cantitate mare de noi investitori, insa odata estompat efectul noilor listari, ea se manifesta din nou mai evident.
Masura prezentei investitorilor de retail este data, in modul cel mai obiectiv cu putinta, de valoarea tranzactiilor bursiere (numita si lichiditate bursiera). Sigur, in termeni absoluti, aceasta valoare nu este concludenta, dar comparand-o cu valoarea tuturor actiunilor listate (capitalizarea bursiera) ne ofera un indiciu important despre cat de intensa este activitatea de tranzactionare.
De ce bursele tind sa devina pasive.pdf