Editoriale

Informatii piata

De ce nu avem mai multi investitori de retail?
Problematica investitorilor de retail pare ca redevina actuala. Dupa ce energiile pietei de capital s-au concentrat spre investitorii institutionali, pentru care s-a incercat "netezirea” drumului acestora spre piata romaneasca, s-a constat, tot mai vocal in ultima perioada, ca acest demers nu este suficient.

Revigorarea bursei romanesti s-a lasat asteptata si in acest context s-a incercat gasirea a diverse explicatii. Cautare in zadar, cauza evolutiilor modeste find de domeniul evidentei. Nu poate exista o piata de capital fara o clasa bine dezvoltata a investitorilor de retail, o clasa care sa prospere pe bursa si care sa fie tratata conform importantei sale!

Investitorii de retail reprezinta chiar chintesenta fenomenului bursier: finantarea afaceriilor de anvergura viabile prin capitalul colectat de la micii lui detinatori. De la cei care au de ales intre a-si deschide o mica afacere (a avea mult din ceva mic) sau de a investii in companii deschise (a avea putin din ceva mare). Fara acesti mici, dar multi vectori bursieri, piata nu poate functiona. Investitorii institutionali nu vor gasi lichiditatea necesara, iar companiile nu vor gasi resursele financiare disponibile. O piata bursiera care sa functioneze doar pe baza marilor investitori este pura utopie!

Si totusi de ce nu avem investitori de retail atati cat ne-am dori? Sunt multe cauze si probabil ca ar fi multe pagini de scris. Patru sint cauzele majore: lipsa traditiei bursiere in Romania (se poate citi si a culturii financiare), birocatrizarea excesiva a procesului investitional pentru micul investitor, lipsa unui marketing adecvat si nu in ultimul rand lipsa oricarui stimul fiscal oferit celui care investeste.

Doar cateva exemple. Recent Codul Fiscal a fost modificat, iar pentru cei care realizeaza profit din detinerea de unitati de fond a fost oferita o facilitate fiscala prin reducerea impozitului de la 16% la 5%. Pentru detinerea de actiuni/ obligatiuni listate nimic. Chiar daca tarile dezvoltate (care evident au si burse dezvoltate) mentin de zeci de an scheme de investitii care ofera avantaje fiscale importante (cea mai cunscouta fiind 401k in SUA) micilor investitori, Romania ignora aceasta cale pentru a dezvolta accelerat piata interna de capital. Nici macar impozitul mai mic oferit (in urma cu ceva ani) celor care detineau instrumente financiare mai mult de un an calendaristic nu a mai fost reactivat, desi economia detine mai multe resurse in acest moment.

Un alt exemplu tine de birocratizarea investitie bursiere. In goana dupa aplicarea directivelor europene si printr-un proces de "modelare” autohtona, formularistica si conditiile pentru deschiderea unui cont de investitii sunt adeseori greoaie. Atunci cand te adresezi unui potential client, lipsa de flexibilitate pentru setarea unei relatii de afaceri este in orice industrie un handicap major. Am ajuns acolo incat din dorinta de a proteja viitorii posibili investitori ii agresam cu hartii si mesaje care, in final, fac ca acest servicii sa nu le fie disponibile prin banalul fapt ca nici nu mai ajung sa le inteleaga.

Un alt exemplu tine de modul in care se face marketing produselor de investitii. Trecand peste celebra expresie "performantele trecute nu ofera garantii pentru investitiile viitoare” exista o lista tot mai ampla de avertizari, declaratii ,etc prin care investitorii sunt obligati sa declare ca inteleg despre ce e vorba in materie de investitii. Este un mod mai degraba absurd de a incepe o relatie cu un potential client, insistand uneori agresiv pe riscurile asociate investitiei. Nu e vorba de lipsa de transparenta, de diligenta fata de client sau de explicarea riscurilor asociate investitiilor, insa de foarte multe ori nu mai ajungem sa discutam si despre oportunitatile pe care le ofera piata bursiera…Daca ne uitam la cei care vand FOREX in Romania si pana la reclamele bancare care defileaza pe televizoare, pe piata bursiera romaneasca suntem in cu totul alt registru.

Sunt doar cateva exemple de abordari neprotrivite. Pentru a avea investitori de retail trebuie sa avem o piata cu produse simple, transparenta, corecta si care sa nu-i impovereze inutil cu informatii nesesentiale pe cei care decid daca vor sau nu sa faca pasul spre piata bursiera. 

Trebuie sa avem o piata prietenoasa, confortabila si ofertanta pentru clienti. Sobrietatea, alura de finante superioara asociata cu bursa este de domeniul trecutului. Brokeri deschisi, onesti, dispusi la efortul explicitarii notiunilor bursiere, reglemetari simple si clare si mai ales un marketing de bun simt sunt ingredientele de care avem nevoie.

Pana atunci, acest motor al economiilor dezvoltate pe care il reprezinta Bursa va functiona in Romania cu rateuri in detrimentul miciilor investitori si al economiei in ansamblul sau.

Alin Brendea
Dir. General Adj. Prime Transaction
8 iulie 2016

Autor: Alin Brendea
inchide