Editoriale

Informatii piata

Influente mass media

Cele doua crize economice din ultimii ani, cea a creditelor subprime (din 2007) si cea a datoriilor statelor din zona Euro (in derulare) au dus la o schimbare in atitudine a investitorilor vis a vis de piata de capital.

Reactia investitorilor la corectii

Pentru a cuantifica increderea, Universitatea Yale efectueaza in mod regulat sondaje in randurile investitorilor, sondaje ce masoara increderea acestora intr-o revenire in ziua imediat urmatoare unei scaderi. Rezultatele sunt prezentate in graficul de mai jos.



Diferente extreme

Analizand datele cu atentie observam un investitor institutional din ce in ce mai increzator si un investitor privat prea putin curajos. De la infiintarea indicatorului nu a existat niciodata o diferenta atat de mare intre abordarile celor doua clase de investitori. (Diferenta actuala este marcata pe grafic mai jos.)



Investitorul mai informat

Datorita pregatirii si timpului alocat analizarii pietelor de capital este de conceput ca investitorul institutional sa fie cel cu avantaj informational. Sansele ca abordarea acestora sa fie cea corecta este, cel putin teoretic, mai mare.

Teama de risc a investitorului privat

Investitorul privat isi permite din ce in ce mai putin risc, parand sa fie dispus sa vanda la orice pret, la orice semn de tensiune in piata. Este posibil ca pesimismul (de multe ori exagerat) imprimat de mijloacele mass-media sa aiba un impact foarte mare.

Beneficiul institutionalilor

Increderea aceastui tip de investitori a crescut constant in ultimiii doi ani, si, atata timp cat nu exista semne ca aceasta ar fi fost zdruncinata, nu putem decat sa presupunem ca aceasta abordare le-a adus beneficii.

Mass-media dilueaza calitatea informatiei

Cum procesul decizional al clientilor institutionali este putin probabil sa se fi modificat semnificativ, acesta bazandu-se in continuare pe analiza fundamentala a pietelor de capital si a factorilor ce o influenteaza, explicatia divergentei observate intre abordarile celor doua clase de investitori se poate datora modificarii surselor de informare a investitorilor privati.

Dupa criza din 2007, piata de capital a beneficiat de o expunere media din ce in ce mai mare. Cum insa putini jurnalisti se pot lauda cu o experienta bogata pe piata de capital, mesajele acestora, desi facute cu buna credinta, sunt predispuse erorilor.

In aceste conditii, este posibil ca decizia investitorului privat, bombardat din toate partile de mesaje mai degraba dramatice decat informative, sa se bazeze prea mult pe opinii si prea putin pe fapte. Atata timp cat decizia investiorului privat nu va avea la baza o analiza obiectiva, acesta se va pozitiona dezavantajos fata de investitorul investitional.


Adrian Prisnel
Head of Global Markets
28 mai 2010
Autor: Adrian Prisnel
inchide