Editoriale

Informatii piata

Nevoi si asteptari - relatia client broker (III)


Investitorul asistat de broker


Continuand seria de materiale cu privire la modul de lucru dintre un client si un broker, relatia dintre cei doi si principalele caracteristici ale acesteia, acum o sa prezentam un alt mod de colaborare plecand de la reperele stabilite de catre fiecare investitor, si anume contul de investitii asistat de catre un broker.

Care ar fi rationamentul unui investitor in vederea alegerii consultantei oferite de catre un broker?

In primul rand complexitatea pietei financiare determina o persoana care nu are cunostinte in domeniu sa aleaga sprijinul activ al unui broker. Motivele pentru care se apeleaza la astfel de serviciii sunt numeroase: lipsa timpului disponibil pentru a fi informat, lipsa intrumentelor de decizie pe care un broker le are intotdeauna la dispozitie, lipsa de experienta in aceasta activitate, necesitatea de a avea o parere profesionala in legatura cu investitiile facute, etc.

Acum ceva timp investitorii nu considerau consultanta oferita de catre brokeri ca fiind intr-adevar utila activitatii lor investitionale. In ultimii doi ani, dupa ce criza financiara a adus pierderi importante, investititorii au inceput sa resimta nevoia unor sfaturi calitative si o protejare mai buna impotriva riscurilor. Aici intervine aportul unui broker, care in functie de profilul investitional al clientului, poate oferi sfaturi si poate sa aduca plusvaloare semnificativa portofoliului.

Rolul principal al brokerului este de a incerca sa faca un management activ al portofoliului clientului, sa-l fereasca de riscuri in anumite momente si sa-i prezinte oportunitatile pe care le prezinta piata. Fiind tot timpul informat, acesta poate sa aduca un plus semnificativ investitiei prin recomandarile facute, deoarece informatia reprezinta un atu important. Investitorul trebuie sa constientizeze pe parcursul relatiei de consultanta cu brokerul faptul ca nimeni nu poate cunoaste intotdeauna ceea ce se intampla. Sigur vor fi si idei care nu se vor materializa pozitiv si va fi nevoie sa se recurga la o limitare imediata a pierderilor. Brokerul va incerca sa echilibreze portofoliul si activitatea clientului, dar intotdeauna trebuie sa tina cont de profilul de risc definit de catre investitor.

Investitorul care apeleaza la consultanta este genul care doreste sa ia intotdeauna deciziile privind portofoliul sau. In viziunea sa rolul brokerului este consultativ, iar sfaturile oferite de acesta au rolul doar de a-l ghida in luarea deciziilor. Acesta este implicat tot timpul in activitatea investitionala si va apela brokerul ori de cate ori are nevoie de un sfat fara a astepta doar din partea brokerului ca acesta sa ofere consultanta.

Relatia investitor broker este una proactiva, discutiile, sfaturile, consultarile fiind unele din care sa reiasa idei de investitii cat mai bune. Clientul poate opta sa puna in practica sfaturile brokerului sau poate alege sa actioneze conform propriilor convingeri, insa decizia ii apartine in totalitate.

Consultanta privind activitatea investitionala reprezinta un serviciu suplimentar fata de cel de tranzactionare, iar acesta presupune un cost pe care investitorul il va avea. Acest cost ar trebui sa fie unul redus comparativ cu rezultatele pe care un client le poate obtine tinand cont de sfaturile brokerului. Sfaturile si asistenta personalizata a brokerului poate face diferenta intre un randament slab si unul foarte bun.


Gabriel Necula
Dir. Adj. Operatiuni Prime Transaction
30 aprilie 2010


Autor: Gabriel Necula
inchide