Se spune ca drumul spre iad e pavat cu bune intentii. Iar intentiile multora dintre cei care au promovat iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana au fost unele nobile: ruperea de un sistem birocratic rigid, ostil pietei libere si in care coexista interese economice si politice contrare, un fel de “racul, broasca si stiuca”. Asta nu ii va scuti insa nici pe britanici, nici pe ceilalti europeni de inevitabila destinatie.
Ce nu au luat in calcul promotorii Brexitului este faptul ca Marea Britanie si Europa traiesc intr-o simbioza care dureaza de sute de ani. De-a lungul istoriei au mai existat tendinte de izolare fata de restul continentului, ramas de obicei in urma din multe puncte de vedere, insa de fiecare data lucrurile s-au terminat prost pentru toata lumea. Dupa cum se prefigureaza lucrurile, probabil ca la fel se vor termina si acum.
La doar cateva ore de la anuntarea rezultatelor finale a aparut si primul efect al Brexitului. Nu prabusirea lirei sterline sau a burselor, ci declaratiile prim-ministrului Scotiei, care considera, pe buna dreptate, ca scotienii au fost pacaliti sa ramana in Regatul Unit cu argumentul ca doar asa vor putea ramane si in Uniunea Europeana, doar pentru ca acum sa ramana si fara independenta, si fara apartenenta la UE. Urmarea previzibila este un nou referendum pentru independenta Scotiei, iar de data aceasta votul va fi probabil unul pozitiv. 300 de ani (chiar 400, daca punem la socoteala perioada in care Anglia si Scotia au fost conduse de acelasi rege, fara sa fie unite oficial) aruncati peste gard in doar o zi. Nu e clar daca Irlanda de Nord va cere acelasi lucru, insa acolo situatia este mai complicata.
Nu dezmembrarea Marii Britanii se anunta insa a fi cel mai grav efect al votului de ieri, ci viitorul care se anunta pentru Europa continentala. Exista voci care anunta o inevitabila reformare a Uniunii Europene, pusa sub presiune de votul britanicilor. Greu de crezut. Daca Uniunea nu s-a reformat avand in componenta sa cea mai importanta voce pro-reforma, de ce ar face asta dupa ce va ramane doar cu tarile care i-au imprimat directia actuala?
Dimpotriva, e de asteptat ca UE sa se afunde si mai mult in mlastina suprareglementarii si a lipsei de competitivitate. Mai rau decat atat, curentul populist a primit cu aceasta ocazie un combustibil neasteptat, ceea ce ii va face si pe ceilalti politicieni sa vireze in aceasta directie, pentru a nu risca sa ramana fara alegatori. Chiar daca nu vom avea si in alte tari referendumuri pentru iesirea din UE, vom avea o ruptura clara intre tarile membre. Intersele acestora nu coincid, iar amenintarea populistilor din propria tara ii va face pe toti sa nu mai accepte niciun fel de compromis in fata celorlalte tari, ceea ce in final va duce la un blocaj si, posibil, la declansarea unui cerc vicios.
Din punct de vedere economic, lucrurile stau si mai rau. In primul rand, Brexitul va goni o parte a investitorilor internationali care foloseau Londra ca un hub financiar, pentru a investi atat in Marea Britanie, cat si in Uniunea Europeana. Pentru multi dintre acestia, costurile relocarii sau mentinerii a doua puncte de prezenta vor fi prea mari pentru a mai justifica prezenta in Europa, asa ca isi vor lua banii si vor pleca. Pentru Marea Britanie va fi o lovitura dura, deoarece industria financiara are o pondere mult mai mare decat in restul Europei.
In al doilea rand, barierele de intrare de pe o piata pe alta, cum ar fi taxele vamale, nu vor ajuta nici companiile din Marea Britanie, nici pe cele din Uniunea Europeana, ci concurentii externi precum China sau SUA, care se vor gasi acum la egalitate din acest punct de vedere, dupa ce pana acum aveau un dezavantaj. Asta va insemna inclusiv noi plecari de companii, care nu vor mai avea interes sa fie prezente direct in UE sau UK.
Britanicii considera ca sunt mai competitivi decat restul Europei si ca aceasta ii trage in jos. E posibil chiar sa fie asa, insa o Europa mai slaba va afecta in final si Marea Britanie, tragand-o in jos si mai mult. Facand o comparatie, Marea Britanie e ca o roata de Mercedes montata pe o Dacia Logan, nemultumita ca are o valoare mult mai mare decat restul componentelor. Daca se va desprinde insa de masina, nu va ajunge mult mai departe decat aceasta. Ambele vor esua lamentabil pe marginea soselei.
Probabil ca zambetele largi ale invingatorilor de ieri se vor mai estompa cu trecerea timpului, sau ar putea disparea cu totul dupa ce se vor vedea toate efectele iesirii Marii Britanii din Uniunea Europeana. Nu ne ramane decat sa speram ca lucrurile vor putea fi reparate inainte de a fi prea tarziu.
Marius Pandele
Dep. Analiza
24 iunie 2016
Autor: Marius Pandele