10.10.2003
-
Finantele si Rompetrol cauta solutii pentru datoriile Petromidia
Ziua RRC
___
Reprezentantii Ministerului Finantelor Publice (MFP) si ai Rafinariei Petromidia poarta in continuare discutii pentru identificarea modalitatilor de stingere a datoriei firmei catre bugetul de stat, in valoare de circa 13.000 miliarde lei, a declarat, ieri, in cadrul unei conferinte de presa, secretarul de stat in MFP Neculae Plaiasu. 'S-a pus problema unei conversii a datoriilor in actiuni, dar o astfel de decizie poate fi adoptata numai de catre Guvern. In acelasi timp, exista si alte implicatii, sociale, tehnologice', a spus Plaiasu. El a mentionat ca rafinaria este un bun platitor la bugetul de stat in ceea ce priveste taxele si impozitele curente, restantele fiind reprezentate de asa-numitele datorii istorice. Astfel, compania plateste lunar la bugetul de stat aproximativ 1000 de miliarde de lei. 'Rafinaria a obtinut o esalonare a platii acestor sume la bugetul de stat, insa nu a respectat graficul de esalonare, astfel incat procedura urmatoare este executarea silita a activelor sechestrate, printre care se numara instalatii de productie, conturi bancare blocate', a mai spus Plaiasu. Reprezentantii Grupului Rompetrol, proprietarul rafinariei Petromidia, afirma ca blocarea conturilor bancare a fost realizata in urma cu doi ani, in cadrul unui plan agreat de Finante si rafinarie. In intervalul 1 ianuarie - 31 iulie 2003, reprezentantii Petromidia afirma ca s-au platit la bugetul de stat circa 4703 miliarde de lei (cifra incluzand si sume reesalonate din perioada 1999 - 2000, cand rafinaria era in proprietatea statului).
Sursa: Ziua, 10 octombrie 2003.' -
Preluarea Petrom costa
ZF RO - FONDURI MUTUALE SNP
___
Valoarea tranzactiei de preluare a 51% din actiunile SNP Petrom, cea mai mare companie de pe piata romaneasca, este estimata la 1,3 1,4 mld. $, potrivit lui Tamas Pletser, analist pe sectorul de petrol si gaze din Europa Centrala si de Est in cadrul bancii austriece Erste Bank Investment Ltd.
Privatizarea SNP Petrom, care este programata sa aiba loc in 2004, ar putea fi urmatorul pas in consolidarea regionala. Romania este o piata promitatoare pentru companiile petroliere din Europa Centrala si de Est , dar Petrom are nevoie de multe investitii. Romania spera sa primeasca 600 - 700 mil. $ pentru pachetul de 33,4% din Petrom, in timp ce cumparatorul ar trebui sa investeasca alte 700 mil. $ pentru a-si mari participatia la 51% , a spus Tamas Pletser, in cadrul unei prezentari facute in cadrul celei de-a sasea editii a Conferintei de rafinare si petrochimie in Europa Centrala si de Est, organizate de Asociatia Mondiala pentru Rafinare (WRA).
In acest context, analistul estimeaza valoarea tranzactiei la 1,3 1,4 mld. $, in timp ce pe piata a fost intens vehiculata suma de aproximativ 1 mld. $ pe care viitorul proprietar al Petrom va trebui s-o plateasca pentru a controla 51% din actiunile companiei.
La bursa de la Bucuresti, actiunile Petrom au inchis ieri la 1.340 de lei, ceea ce inseamna o vaoare de piata de 1,54 mld. $.
Investitorul strategic sau consortiul ce va fi desemnat castigator va achizitiona intr-o prima faza 33,34% din actiunile Petrom, urmand sa-si creasca participatia la 51% printr-o majorare de capital, potrivit anuntului de privatizare.In acest moment, ministerul economiei si comertului a selectat pe lista scurta a investitorilor precalificati la Petrom un numar de 11 companii, printre care se numara ConocoPhilips (SUA), Occidental (SUA), Eni (Italia), Gazprom (Rusia), firma ruso-britanica TNK BP, MOL (Ungaria), PKN Orlen (Polonia) sau OMV (Austria). Deja mai multe companii dintre cele mentionate au anuntat ca sunt interesate de formarea unui consortiu pentru preluarea Petrom, fiind avuta in vedere o impartire pe bucati a portofoliului companiei in functie de interesele membrilor consortiilor.
Potrivit ultimelor informatii disponibile, ConocoPhilips e interesata de benzinariile Petrom si potential de activele din rafinare, in timp ce OMV si PKN sunt atrasi mai ales de productia de titei si gaze a companiei romanesti. Pe de alta parte, cel mai mare producator de gaze Gazprom poarta discutii cu casa de comert internationala Marco International pentru a depune o oferta comuna pentru Petrom. Intr-o situatie similara s-ar gasi MOL (Ungaria) si Hellenic Petroleum (Grecia), companii care, potrivit majoritatii analistilor, sunt prea mici pentru a digera o asemenea achizitie. De fapt, pretul estimat al tranzactiei de preluare a Petrom se ridica la peste 1,2 mld. $, ceea ce ar fi descurajat grupul Lukoil in ceea ce priveste participarea la privatizarea Petrom, potrivit presei ruse.Petrom are o cifra de afaceri anuala de 2,2 mld. $, un profit net de 69 mil. $ si 57.000 de angajati.
Sursa: Ziarul Financiar, 10 octombrie 2003. -
BERD solicita eliminarea ingerintei politicului in tarile est-europene
Prime Transaction
___
Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a cerut tarilor foste comuniste, inclusiv celor care urmeaza sa adere la UE, sa-si imbunatateasca functionarea sectoarelor energetice, prin eliminarea ingerintei politicului si a coruptiei. Anthony Marsh, directorul BERD pe probleme energetice, a apreciat ca regresul inregistrat la nivel global in sectorul energetic inseamna mai putini investitori dornici sa lanseze afaceri peste granite, asa incat mediul de investitii trebuie sa fie cat mai atractiv si mai previzibil cu putinta. Ritmul relativ scazut al reformei pe piata electricitatii se transforma intr-o importanta provocare pentru multe dintre cele opt tari central si est-europene care urmeaza sa devina membre ale UE anul viitor, ca si pentru Bulgaria si Romania, care sunt programate sa adere mai tarziu. Conform noilor directive UE convenite in noiembrie anul trecut, cele zece asa-numite 'tari admise' sunt obligate sa respecte normele de deschidere a pietelor, prin descentralizarea industriei si asigurarea independentei organismelor de reglementare.
In cadrul unui discurs adresat la Forumul energiei, de la Roma, Marsh a spus: 'Chiar si in tarile admise, unde organismele de reglementare functioneaza de multi ani, acestea au tendinta de a fi pasive, nu active. Ele au tendinta sa astepte ca guvernul sa stabileasca agenda reglementarilor si reactioneaza la normele stabilite de guvern, in loc sa aiba o atitudine activa in identificarea si solutionarea problemelor existente, spre deosebire de autoritatea de reglementare din Marea Britanie. Acest fapt incetineste ritmul reformei si, in multe cazuri, situatia este inrautatita de frecventele schimbari de guvern, rezultatul fiind inertia sau desele schimbari de orientare'. BERD este interesata de reforma organismelor de reglementare in 27 de tari foste comuniste, pentru ca a angajat aici aproape 1,8 miliarde de euro in sustinerea a 46 de proiecte cu o valoare totala de 4,67 miliarde de euro. BERD este implicata in proiecte in toate cele 27 de tari cu exceptia Cehiei, Ungariei si Turkmenistanului.
Desi majoritatea tarilor au trecut usor prin stadiile primare ale tranzitiei la o economie de piata, multe se lupta sa impuna metode eficiente de reglementare a functionarii serviciilor publice, afirma Marsh. Intre problemele pe care le-a identificat se numara legi ambigue care incurajeaza ingerinta politicului si coruptia, si norme care nu au fost aplicate, ceea ce a dus la lungi si dificile dispute. Mecanismul de stabilire a tarifelor trebuie sa se bazeze pe norme transparente si previzibile pentru minimalizarea riscurilor si coruptiei, care a inflorit in zona birocratica, a precizat Marsh.
Sursa: Financial Times'
09.10.2003
-
Firmele datoare la sanatate vor fi executate silit de AVAB
Ziarul de Iasi
___
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare va incepe executarea silita a 2.000 de societati de stat si private, care au datorii de peste un miliard lei la fondul de sanatate, a declarat ministrul Autoritatii Nationale a Controlului, Ionel Blanculescu.
'Vom incepe in functie de valoarea datoriilor si a activelor pe care le vom sechestra, indiferent ca prima societate se va numi Compania Nationala a Huilei sau Compania Nationala a Lignitului', a afirmat Blanculescu. Potrivit lui Blanculescu, executarile vor viza in special activele lichide, cum ar fi case de vacanta sau vehicule. Guvernul a aprobat, la sfirsitul lunii august, transferul la AVAB a creantelor pe care Casa Nationala a Asigurarilor de Sanatate le are de incasat de la societati, in vederea executarii silite a datornicilor. Valoarea restantelor este estimata la 27.000 miliarde lei, pentru circa 238.000 de firme.]
Sursa: Ziarul de Iasi, 9 octombrie 2003.' -
Petromidia doneaza datoriile statului
Romania libera RRC
___
Grupul Rompetrol estimeaza pentru anul 2003 o cifra de afaceri de 1189 milioane de dolari, in conditiile in care in anul 2000, inainte de preluarea Rafinariei Petromidia, aceasta avea o cifra de afaceri de 306 milioane dolari, a declarat miercuri, in cadrul unei conferinte de presa, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu. In acest context, referindu-se la datoriile pe care grupul le are in prezent, Patriciu a afirmat ca acestea nu sunt problema lui, datoriile fiind unele istorice, facute de stat catre stat. Rafinaria Pe-tromidia a fost declarata de Organizatia Internationala a Rafinorilor drept cea mai buna rafinarie din Europa Centrala si Rasariteana pe anul 2002. Investitiile facute aici in ultimii ani au avut ca rezultat reducerea costului de productie pe tona de titei rafinata de la 55 dolari/tona la 19,5 dolari/tona, in conditiile in care media europeana de rafinare este de 15 dolari/tona. In ceea ce priveste apropiata privatizare a SNP-Petrom, Dinu Patriciu este de parere ca acest lucru va duce la liberalizarea preturilor, asta neinsemnand insa neaparat o scumpire a carburantilor, ci o aliniere la cotatiile internationale ale titeiului.
Sursa: Romania Libera, 9 octombrie 2003. -
Dan Ioan Popescu: Privatizarea Petrom nu va fi intrerupta
Gardianul SNP
___
Dan Ioan Popescu, ministrul economiei, a declarat, ieri, ca nu crede ca o actiune in instanta, initiata de o firma care doreste sa preia Petrom, va suspenda procesul de privatizare al acesteia. 'Nu cred ca acest lucru este posibil, pentru ca procesul este extrem de transparent, bazat pe anunturi publice foarte clare, ce trebuie coroborate cu legislatia romana', a spus oficialul MEC, citat de Mediafax. El a adaugat ca, in prezent, decizia privind excluderea din cursa pentru privatizarea Petrom a fost contestata doar consortiului format din firma Halliburton, Tender si Royal. 'Am primit doua scrisori de la o casa de avocati ce reprezinta acest consortiu, pe care le-am adresat consultantului si casei de avocati care ne reprezinta pentru a da raspunsurile solicitate', a spus seful MEC. El a refuzat sa precizeze care au fost motivele pentru care consortiul a fost exclus, argumentand ca au fost incheiate acorduri de confidentialitate.
Sursa: Gardianul, 9 octombrie 2003.'
08.10.2003
-
Privatizarea Petrom si (ne)acordarea dreptului de preferinta investitorilor minoritar
Ziua SNP
___
In 26 septembrie a.c., Biroul de presa al Ministerului Economiei si Comertului aducea la cunostinta investitorilor de pe piata de capital faptul ca, in cazul societatii SNP Petrom, 'declaratiile facute au fost probabil scoase din context sau in necunostinta de cauza, avand in vedere ca in privinta majorarilor de capital social la societatile deschise aflate in proces de privatizare se aplica exclusiv legea privind accelerarea privatizarii (Legea 137/2002), coroborata cu prevederile din Legea societatilor comerciale (Legea 31/1990)'. Acest comunicat a fost raspunsul institutiei mai sus amintite fata de reactiile investitorilor in titlurile SNP Petrom care doresc sa participe la majorarea capitalului social al societatii, in virtutea dreptului de preferinta pe care il au in calitate de actionari la aceasta societate. Dupa afirmatiile si reactiile oficiale, nu cred ca in cadrul strategiei de privatizare a SNP Petrom va fi acordat acest drept actionarilor minoritari. Precizez ca societatea este o societate deschisa, listata la Bursa de Valori Bucuresti din 3 septembrie 2001, statul avand in prezent 93% din capitalul social, restul actiunilor fiind detinute de investitorii minoritari.
Conform strategiei de privatizare adoptata de Guvern in cazul acestei societati, s-a preferat majorarea capitalului social prin aport in numerar de catre un investitor strategic, care va achizitiona in prima etapa 33% din societate. Prin neacordarea dreptului de preferinta, participatia minoritarilor, care in prezent este de 7%, se va diminua la 5,41%.
La prima vedere, reactia ministerului pare indreptatita - are de incheiat un dosar de privatizare cu miza foarte mare - practic este cea mai importanta societate pe care o mai are de privatizat, aceasta avand un rol strategic atat intern (prin taxele pe care le plateste si puterea pe care o va reprezenta) cat si regional. in consecinta, este nevoie de cat mai multe instrumente pentru o negociere cat mai avantajoasa pentru statul roman. Din aceasta perspectiva, 'pretentiile' minoritarilor par nesemnificative.
Sa ne amintim totusi ce ne-au invatat 'marile privatizari' deja realizate:
Societatea AZOMURES (tranzactionata la BVB din 16.01.1996) - a fost privatizata in anul 1998 investitorul strategic (care a devenit ulterior actionarul majoritar) a achizitionat initial 32% din actiuni de la FPS. Pana in momentul de fata au avut loc doua majorari de capital prin aport in numerar si acordarea dreptului de preferinta (in octombrie 1999 si ianuarie 2002). In urma acestor majorari, investitorul strategic a ajuns sa detina 50,41% din societate. Conform informatiilor bursiere, in data de 10 octombrie 2003 va avea loc o noua adunare a actionarilor care va hotari majorarea capitalului social prin aport in natura cu acordarea dreptului de preferinta. Avand in vedere faptul ca in cazul unei astfel de operatiuni, fiecare actionar subscrie in limita procentului de actiuni pe care il detine anterior majorarii, dupa exercitarea dreptului de preferinta de catre actionari in termenul legal, actiunile care nu au fost subscrise vor fi anulate, astfel incat in cadrul acestor majorari de capital creste procentul actiunilor detinute de catre actionarii care au subscris. Emisiunea de actiuni se face la valoarea nominala de 1000 de lei (valoarea de piata pentru acest titlu este de 2050). Facem precizarea ca si pentru aceasta societate, conform clauzelor din contractul de privatizare, operatiunea majorarii capitalului social nu se supune legilor pietei de capital. De fapt, prin aceste operatiuni de marire a capitalului social majoritarul isi mareste participatia in societate cu niste procente. Daca el s-ar supune legii pietei de capital, ar trebui sa faca oferta publica de preluare, iar costul obtinerii acestor actiuni ar fi mult mai mare.
Societatea DACIA RENAULT (se tranzactioneaza la BVB din 15.09.1997) - a fost privatizata in iulie 1999, investitorul strategic achizitionand la vremea respectiva 51% din capitalul societatii de la FPS. Prin trei majorari de capital (iulie 2000, ianuarie 2001, iunie 2001) prin aport in numerar prin emiterea de actiuni noi si acordarea dreptului de preferinta, actionarul majoritar a ajuns sa detina peste 90% din capitalul social. La inceputul anului 2003, o data cu intrarea in vigoare a noilor prevederi privind ofertele publice obligatorii, actionarul majoritar a fost obligat sa initieze oferta publica pentru achizitionarea actiunilor din piata. Au trebuit sa rascumpere mai putin de 10% din actiuni la un pret mult mai mare decat au platit pentru obtinerea procentelor obtinute in cadrul majorarilor succesive de capital.
Societatea ALRO (se tranzactioneaza la BVB din 16.10.1997) - a fost privatizata in octombrie 2002. In acest caz, investitorul strategic dupa ce a achizitionat 41,7% din actiuni din piata (pe parcursul a 5 ani de tranzactionare) a cumparat 10% din actiuni de la APAPS obtinand astfel pozitia majoritara de 51,7%. In februarie 2003 a avut loc o majorare de capital prin aport in numerar cu acordarea dreptului de preferinta, iar in data de 19 septembrie 2003 s-a adoptat o noua majorare de capital prin aport in numerar cu acordarea dreptului de preferinta. In cadrul ultimei majorari s-au oferit spre subscriere 36.936.232 de actiuni la pretul de 7940 lei (valoarea nominala este de 5.000 lei la care se adauga o prima de emisiune de 2940 lei). Pretul in piata al acestui titlu este de 15.500 lei. Precizam ca anunturile bursiere pentru aceasta operatiune au aparut foarte tarziu, nedand posibilitatea investitorilor interesati sa participe la aceasta majorare decat o singura zi. Consider ca pentru aceasta ultima majorare investitorii minoritari nu au fost informati corespunzator.
In toate cele trei cazuri, in momentul privatizarii, statul (reprezentat de FPS, respectiv de APAPS) nu a acordat dreptul de preferinta investitorilor minoritari. Ca si Petrom si celelalte trei erau societati deschise in momentul privatizarii, lucru care nu a contat nici atunci, in momentul adoptarii strategiei de privatizare.
Fiind printre titlurile cele mai valoroase cotate la BVB, cum era si normal, s-au gasit destul de multi investitori care sa achizitioneze aceste titluri. Dupa privatizare nu numai ca indicatorii respectivelor societati s-au modificat simtitor (vezi cazul Dacia Renault), dar nu au fost folosite mecanismele pietei de capital pentru concentrarea actiunilor, ci mecanismul majorarii capitalului social prin aport in numerar, cu acordarea dreptului de preferinta de data aceasta, fapt ce a condus la dilutia investitiei actionarilor minoritari (inclusiv cea a statului, unde a fost cazul). Reamintesc ca, in cazul cand nu toti actionarii subscriu la majorarea de capital, diferenta de actiuni se anuleaza. Astfel, actionarul majoritar care a subscris in limita procentului pe care il detinea, dupa finalizarea majorarii are, un procent mai mare (datorita actiunilor anulate). In felul acesta, in timp, aceste titluri devin neinteresante pentru piata bursiera si exista pentru fiecare titlu investitori minoritari captivi (care au avut incredere in regulile si functionabilitatea pietei de capital in Romania). Pentru acesti investitori, singura solutie pentru protejarea investitiei este gasirea unei modalitati de a-si pastra cota (sa nu se dilueze prin prima vanzare catre investitorul strategic). Ulterior, asa cum am vazut, este in interesul investitorului strategic de a se acorda dreptul de preferinta. Iar in timp, cand va ajunge sa detina peste 90% si va trebui sa se inchida (sa ajunga in sfarsit si sub incidenta legilor pietei de capital, dupa multe derogari), acesti actionari minoritari sa-si poata valorifica investitia la un pret relativ corect.
Avand in vedere aceste experiente triste de pe piata de capital romaneasca, cred ca investitorii minoritari in SNP Petrom nu doresc sa 'scoata din context sau in necunostinta de cauza', asa cum afirma comunicatul Ministerului Economiei si Comertului demersurile Guvernului, ci pur si simplu sa-si protejeze investitiile facute tot in Romania, tot dupa niste legi romanesti, in speranta ca vor avea parte de o soarta mai buna decat investitorii proiectului Dracula Park.
Sursa: Ziua, 8 octombrie 2003.' -
ConocoPhillips este interesata de benzinariile SNP
Evenimentul Zilei SNP
___
ConocoPhillips este interesata sa formeze un consortiu pentru participarea la procesul de privatizare a SNP Petrom, a declarat, marti, la Bucuresti, John Davidson, director in cadrul companiei americane. Compania este interesata de cele 690 de benzinarii ale SNP Petrom si, posibil, de cele doua rafinarii, Arpechim Pitesti si Petrobrazi Ploiesti, a adaugat John Davidson. Pentru partea de up-stream (exploatare) a Petrom, Conoco intentioneaza sa incheie un parteneriat cu alte companii petroliere, principalele puncte de interes fiind cele 10 companii aflate in cursa pentru privatizarea SNP. “Pentru a fi un important jucator pe piata regionala (n.r. - Europa centrala si de est), nu se poate ignora Romania”, a adaugat Davidson.
ConocoPhillips desfasoara deja activitati in Cehia, Slovacia si Turcia. Companiile Conoco si Phillips au fuzionat in luna august 2002.
Grupul ConocoPhillips, a treia companie din sectorul de petrol si gaze din SUA, se afla printre cele 11 companii selectate de Ministerul Economiei si Comertului pentru a participa la privatizarea SNP Petrom.
Sursa: Evenimentul Zilei, 8 octombrie 2003. -
Privatizarea BCR va fi finalizata in cel mult doi ani
___
Estimam ca o prima faza din privatizarea BCR va fi finalizata in prima decada a lunii noiembrie, atunci c?nd consiliile de administratie ale Bancii Mondiale si BERD vor fi aprobat aceasta tranzactie, asa cum Guvernul Rom?niei a aprobat-o in sedinta din 25 septembrie, declara Ovidiu Musetescu, presedintele APAPS, intr-un interviu acordat postului public de televiziune. Dupa aceasta, va incepe probabil un program accelerat de restructurare a bancii, o reprofilare a acestei mari societati bancare din Rom?nia spre profilul unei banci regionale. „Cred ca BCR are aceasta capacitate. Este importanta prezenta celor doi investitori. Acest lucru va creste valoarea bancii si peste un an si jumatate sau doi, atunci cand vom gasi investitorul strategic potrivit, probabil ca vom finaliza privatizarea', a spus Musetescu.
Sursa: Azi, 8 octombrie 2003.'
07.10.2003
-
AND va fi scoasa la vanzare
Gardianul
___
Administratia Nationala a Drumurilor (AND) va fi transformata, pana la sfarsitul acestui an, in Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), ale carei actiuni vor putea fi listate la bursa sau vandute direct unui investitor, potrivit unei ordonante de Guvern, informeaza Mediafax. Capitalul social initial al noii companii va fi de 163,7 miliarde de lei, impartit in 1.637.022 actiuni nominative cu o valoare unitara de 100.000 de lei. Scopul companiei il constituie 'gestionarea pe principii comerciale a infrastructurii rutiere si de drumuri de interes national, in vederea desfasurarii traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei, de fluenta si continuitate'. In perioada in care statul, prin Ministerul Transporturilor, este actionar majoritar, Consiliul de Administratie si presedintele acestuia sunt numiti prin ordin al ministrului de resort.
Bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea publica a statului, reprezentand partea carosabila, podurile, tunelurile, trotuarele, locurile de parcare si alte dotari pentru siguranta circulatiei, precum si bunurile rezultate din investitii, inclusiv cele aflate in curs de executie la data infiintarii companiei, vor fi atribuite in concesiune catre CNADNR, pe o perioada de 49 ani, fara plata redeventei, pe baza unui contract incheiat cu Ministerul Transporturilor.
Sursa: Gardianul, 7 octombrie 2003.'
Pagina