07.11.2003
-
Privatizarea Petrom se obisnuieste cu amanarile
Ziua SNP
___
Termenul de prezentare a ofertelor neangajante din partea companiilor si a consortiilor interesate de privatizarea SNP Petrom, stabilit initial pentru luni, 10 noiembrie, a fost prelungit cu sase zile, iar unul dintre cei 11 ofertanti a anuntat ca se retrage din acest proces.
Ministrul Economiei si Comertului Dan Ioan Popescu a motivat ieri, intr-o conferinta de presa, decizia de prelungire a acestui termen, prin faptul ca si data de aparitie a anuntului de privatizare a Petrom, publicat la sfarsitul lunii august, a fost amanata. De asemenea, termenul limita de anuntare a listei scurte cuprinzand societatile si consortiile precalificate pentru depunerea ofertelor neangajante, stabilita initial pentru data de 30 septembrie, a fost prelungit pana la 3 octombrie.
Dan Ioan Popescu a declarat ca una dintre companiile incluse pe lista scurta a anuntat ca renunta la participarea la procesul de privatizare a Petrom, fara nu a nominaliza aceasta societate.
'Marea majoritate a societatilor au platit taxele aferente si vor continua sa participe la aceasta privatizare. (...) Respectivele societati vor fi anuntate nu mai tarziu de 17 noiembrie', a spus Dan Ioan Popescu.
Potrivit ministrului, termenul de prezentare a ofertelor finale, prevazut pentru data de 31 ianuarie 2004, nu va fi prelungit. MEC a anuntat, la inceputul lunii octombrie, ca a selectat 11 firme si consortii precalificate pentru a participa la faza urmatoare a procesului de privatizare, excluzand patru dintre scrisorile de intentie. Ofertele finale vor putea fi depuse pana la data de 31 ianuarie 2004, iar finalizarea procesului are ca termen sfarsitul lunii martie a anului viitor.
Sursa: Ziua, 7 noiembrie 2003.' -
Electroputere Craiova va fi privatizata prin divizare
Romania libera EPT
___
Electroputere Craiova va fi privatizata prin divizare, principalele module de productie urmand sa fie vandute catre diferiti investitori. Cu toate acestea, Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS) nu se grabeste deloc sa finalizeze studiul de fezabilitate asupra procedurilor de divizare a societatii, care ar permite refacerea caietului de sarcini si relansarea ofertei de privatizare. Mai mult, potrivit sindicalistilor din Electroputere, administratorul special al societatii, Petrisor Peiu, n-a mai pus piciorul in fabrica de la numirea sa in aceasta calitate, daramite sa mai fie preocupat de soarta societatii, de restructurare sau de investitii. Exista mai multi investitori straini care sunt interesati sa participe la privatizarea Electroputere, printre care concernul General Motors si Mitsui Co. Ltd., una dintre cele mai mari case de comert din Japonia. 'Electroputere Craiova urmeaza sa fie relansata la privatizare pana la sfarsitul anului 2003, dupa ce Consiliul de Conducere al APAPS va aproba noua varianta de vanzare', ne-au declarat surse din cadrul APAPS. Interesant este in ce baza va fi luata decizia de catre APAPS daca administratorul special habar n-are de soarta societatii. Electroputere Craiova a reusit sa realizeze o cifra de afaceri de 1.500 miliarde lei pe primele zece luni din 2003, comparativ cu doar 900 miliarde lei in aceeasi perioada din 2003. Aproape 50% din productia Electroputere merge la export, in principal in SUA, Germania, Suedia, Grecia, Franta si Italia.
Sursa: Romania Libera, 7 noiembrie 2003.' -
Armata Romana se gandeste sa cumpere elicoptere
Adevarul IARV
___
Cele doua fregate 'Tip 22' pe care Armata Romana le cumpara din Marea Britanie costa, intr-o prima etapa, 185 de milioane de dolari, dar valoarea contractului poate urca pana la 600 de milioane de dolari. Dupa cum am mai relatat in paginile ziarului Adevarul, diferenta de pret e reprezentata de modernizarile si de noile dotari pe care Romania le va instala pe cele doua nave. Printre acestea se afla si doua elicoptere - cate unul pe fiecare fregata.
Seful Statului Major General, gen. Mihail Popescu, declara zilele trecute ca achizitia celor doua elicoptere este certa. Potrivit sefului SMG, Armata ar dori sa incredinteze comanda singurei firme romanesti producatoare de elicoptere, IAR Brasov. Dar daca IAR nu va putea sa ofere elicoptere ambarcate (special destinate aterizarii si decolarii de la bordul navelor), se va apela, totusi, la firme straine. Loctiitorul secretarului de stat pentru Armamente, gen. Ion Eftimie Sandu, ne-a precizat, ieri, ca achizitia de elicoptere figureaza, intr-adevar, in programul de modernizare a celor doua fregate, si are ca termen de realizare etapa a doua a programului - dupa anul 2006.
Tot ieri insa, specialistii britanici veniti la Bucuresti cu prilejul expozitiei internationale de tehnica militara EXPOMIL 2003 ne-au oferit un punct de vedere pe cat de competent, pe atat de socant: achizitia de elicoptere pentru cele doua fregate este inutila. Sub protectia anonimatului, specialistii britanici ne-au declarat ca, pentru orice armata din lume, este absolut neeconomic sa cumpere doar doua elicoptere de un anume tip, pentru ca in acest caz cheltuielile de intretinere si reparatii a celor doua aeronave vor fi extrem de mari.
Nici din punctul de vedere al utilitatii achizitia de elicoptere pentru fregatele Marinei Romane nu se justifica, intrucat fregatele vor participa la misiuni impreuna cu fortele NATO - 'dar si Marea Britanie, si Statele Unite, si Franta, si Italia au elicoptere care pot ateriza pe orice tip de nava'. 'Desigur, este o chestiune de mandrie pentru Romania sa isi aiba pe fregate propriile elicoptere', recunosc specialistii britanici.
Sursa: Adevarul, 7 noiembrie 2003.'
06.11.2003
-
Amonil: creste pretul gazelor, incep si disponibilizarile
ZF RO - FONDURI MUTUALE AMO
___
Producatorul de ingrasaminte chimice Amonil Slobozia va incepe anul acesta un program amplu de restructurare, care s-ar putea finaliza in 2004 prin reducerea cu 35% a personalului si externalizarea unor activitati auxiliare. Restructurarea va avea loc datorita cresterii pretului gazelor naturale. Prima faza a programului se va desfasura in saptamanile urmatoare si va consta in disponibilizarea a circa 15% din salariati, numarul acestora urmand sa se reduca de la circa 1.170 in prezent la aproximativ 1.000.
Restructurarea incepe intr-unul din cei mai buni ani financiari ai Amonil din ultima perioada: compania a obtinut in primele noua luni din 2003 un profit net de 1,8 milioane dolari, fata de unul de 25.000 de dolari in aceeasi perioada din 2002.
'Profitul a crescut, insa nu va putea fi mentinut daca nu incepem restructurarea, in conditiile in care gazele s-au scumpit cu aproximativ 50% in ultimul an. Pe parcursul a sase luni dintr-un an, piata externa este vitala pentru noi si trebuie sa eficientizam activitatea pentru a exporta', a declarat pentru Ziarul Financiar Victor Dobrescu, director general al Amonil.
Gazele naturale reprezinta cea mai importanta materie prima pentru productia ingrasamintelor chimice iar majorarea pretului, in conditiile in care Amonil nu mai este consumator eligibil, a afectat puternic costurile companiei.
'In conditiile actuale, pentru a putea mentine pretul ingrasamintelor noastre la un nivel competitiv, trebuie sa reducem personalul pana la 750 - 800 de salariati in cursul anului viitor, fie prin disponibilizari suplimentare fie prin externalizarea unor activitati auxiliare (paza, intretinere)', a precizat Dobrescu.
In primele trei trimestre ale acestui an, compania a avut vanzari de 45 de milioane de dolari, in crestere cu fata de o cifra de afaceri de 33 milioane dolari in aceeasi perioada din 2002. Amonil a incheiat anul financiar 2002 cu o cifra de afaceri de 47 milioane dolari, atinsa anul acesta doar in primele noua luni.
Cu un profit net de 1,8 milioane de dolari la noua luni, Amonil este una din cele mai bune actiuni de la Bursa de Valori din punct de vedere al raportului pret/profit net pe actiune.
Ultimul pret de tranzactionare al actiunilor Amonil la Bursa de Valori este de 134 de lei. La aceasta cotatie, capitalizarea bursiera este de 3,8 milioane de dolari. Compania are un capital social de 111,26 miliarde de lei, impartit in actiuni cu valoarea nominala de 1.000 de lei. Actionarii companiei sunt companiile de comert Romferchim, cu 27,61% din capitalul social, sI Eurotrading Chemicals, cu 28,16%.
Sursa: Ziarul Financiar, 6 noiembrie 2003.' -
Energopetrol vrea companie de comert
ZF RO - FONDURI MUTUALE ENP
___
Energopetrol Campina a convocat ieri Adunerea Generala a Actionarilor pentru a discuta divizarea companiei. Din Energopetrol, care are ca obiect de activitate constructia retelelor electrice in domeniul petrolului si gazelor, urmeaza sa se desprinda doua companii, din care una va avea ca obiect de activitate comertul cu materiile prime folosite de companie. Este vorba in principal de produse siderurgice laminate, cabluri si confectii metalice, si care ar urma sa fie furnizate si altor beneficiari.
Decizia a fost luata pentru ca Energopetrol sa se poata dedice obiectului principal de activitate. Noua societate va avea o structura asemanatoare de capital si va avea o activitate de sine statatoare , a declarat Dan Mirica, reprezentant al companiei.
Energopetrol este detinuta in proportie de aproape 50% de salariati si este cotata la Bursa. In conformitate cu prevederile legale, noile companii va trebui sa fie la randul lor listate pe piata de capital. Societatea s-a confruntat in ultimii ani cu o scadere a cifrei de afaceri, principala cauza fiind scaderea comenzilor de la cea mai mare companie romaneasca, Petrom. Comenzile de la Petrom reprezinta in prezent 25% din cifra de afaceri a companiei, fata de 80% in urma cu cativa ani.
Energopetrol a incheiat primele trei trimestre cu un profit nesemnificativ, cifra de afaceri, de 160 miliarde de lei (4,84 mil. $), fiind cu 18% mai mica fata de cea din perioada similara a anului trecut.
Sursa: Ziarul Financiar, 6 noiembrie 2003. -
Romania nu a primit statutul de economie de piata functionala
Curierul National
___
Comisia Europeana a prezentat ieri, la Bruxelles, in fata europarlamentarilor, rapoartele de tara ale celor zece state candidate care vor adera la Uniunea Europeana la 1 mai 2004, precum si cele referitoare la Bulgaria, Turcia si Romania, care vor fi primite in UE mai tarziu. Rapoartele au scos in evidenta domeniile ramase in urma si unde statele respective trebuie sa depuna eforturi pentru a se incadra in criteriile comunitare.
Romania poate fi considerata economie de piata functionala, o data cu continuarea decisiva a progreselor realizate, se arata in Raportul de tara prezentat de Comisia Europeana la Bruxelles.
Potrivit raportului, 'este necesara in continuare o aplicare sustinuta a programului de reforma structurala pentru ca Romania sa fie in masura sa faca fata presiunilor concurentiale in cadrul Pietei Interne pe termen scurt'. Raportul releva ca au continuat programele in domeniul stabilitatii macroeconomice, iar inflatia a continuat sa descreasca. Au fost luate masuri progresive de ameliorare a administrarii taxelor. Angajamentele de a controla nivelul salariilor in domeniul public au fost respectate. Au fost luate masuri pentru consolidarea disciplinei financiare, a intreprinderilor in mod deosebit, o disponibilitate de deconectare a utilizatorilor de energie cu arierate.
Potrivit documentului, privatizarea si restructurarea intreprinderilor de stat s-a accelerat, proprietatea de stat a scazut in sectorul bancar, care a continuat sa dezvolte rolul sau de intermediere intre economii si investitii. Au fost intreprinse imbunatatiri administrative privind intrarea si iesirea de pe piata (faliment) si au fost adoptate masuri de ameliorare a mediului de afaceri.
Reforma in justitie si administratie, incipienta
Exista vointa politica de a realiza reforma in justitie si administratie si au fost lansate, in ultimul an, o serie de initiative pozitive de reformare a administratiei publice si justitiei. De exemplu, Statutul Functionarului Public a fost revizuit si a fost initiata o reorganizare majora a sistemului instantelor de judecata. Cu toate acestea, procesul de reforma este doar in faza de inceput. Administratia publica romaneasca continua sa se caracterizeze prin proceduri greoaie, grad limitat de transparenta si o capacitate limitata de punere in aplicare a politicilor publice. In sistemul judiciar trebuie sa se realizeze atat o imbunatatire a gestiunii cazurilor si consistentei deciziilor, cat si o crestere a gradului de independenta al justitiei. Aceste probleme-cheie trebuie rezolvate urgent.
Legile accesului la informatie si transparenta decizionala - partial aplicate
Romania trebuie, in continuare, sa elaboreze o strategie avand ca scop reforma politicilor si procesului legislativ. S-a inregistrat un oarecare progres prin restrangerea utilizarii ordonantelor de urgenta. Adoptarea legilor pentru libertatea accesului la informatie si transparenta procesului legislativ reprezinta de asemenea o evolutie pozitiva, insa aceste legi nu au fost decat partial puse in aplicare. Reforma constitutionala a sistemului parlamentar trebuie insotita de masuri care sa mareasca capacitatea Parlamentului de a examina in mod efectiv proiectele de legi.
Combaterea coruptiei este limitata
In Romania, coruptia continua sa fie un fenomen larg raspandit si sa afecteze societatea sub toate aspectele sale. O serie de masuri importante au fost lansate in decursul perioadei de raportare, dar punerea in practica, pe ansamblu, a politicii de combatere a coruptiei a fost limitata. Masurile luate mai trebuie si sa aiba efect si, in acest sens, sunt necesare eforturi substantial sporite.
Romania continua sa respecte drepturile omului si libertatile fundamentale. Ea a inregistrat progrese apreciabile intr-o serie de sectoare importante.
Drepturile minoritatilor – respectate
Au fost create structuri pentru aplicarea legislatiei in domeniul anti-discriminarii si au fost sanctionate o serie de cazuri de discriminare. A fost consolidata capacitatea institutionala a Avocatului Poporului. Progresele deosebite in domeniul reformei sistemului de protectie a copilului, consemnate in raportul de anul trecut, au continuat si in acest an si s-au inregistrat noi initiative pentru consolidarea drepturilor minoritatilor nationale. A continuat aplicarea strategiei pentru comunitatea rroma, desi lipsa resurselor a dus la rezultate limitate. In mod similar, desi procesul de restituire a proprietatilor a continuat, el este departe de a fi finalizat.
Codul Penal - un pas inainte
Au fost initiate reforme si in alte domenii, precum: modernizarea politiei, imbunatatirea asistentei acordate persoanelor cu handicap, reducerea excluderii sociale, ameliorarea dialogului social. Pana in prezent, activitatile principale din aceste domenii au constat in elaborarea de strategii si pregatirea cadrului legislativ. Provocarea pentru viitor o constituie aplicarea eficienta a acestor initiative. Chiar daca propunerile de reforma a Codului penal reprezinta un pas inainte, sunt necesare in continuare eforturi sporite pentru a consolida libertatea de exprimare. Sunt de asemenea necesare masuri suplimentare pentru a reduce suprapopularea in inchisori.
Inflatia este in scadere
Romania poate fi considerata ca o economie de piata functionala din momentul in care progresele deosebite inregistrate pana acum vor fi continuate in mod decisiv. In plus, se impune punerea in practica energica si sustinuta a programului de reforma structurala, pentru ca Romania sa fie capabila sa faca fata, in viitorul apropiat, atat presiunii concurentiale, cat si fortelor de piata din interiorul Uniunii Europene.
Au fost facute in continuare progrese in ceea ce priveste stabilitatea macroeconomica, dat fiind ca rata inflatiei si-a mentinut tendinta de scadere de la nivelul relativ inalt inregistrat anterior, in ciuda efectuarii de ajustari a preturilor controlate. Pozitia externa a ramas in continuare sustenabila, iar politica fiscala prudenta. Masurile de imbunatatire a administratiei fiscale sunt progresiv puse in aplicare.
Privatizarea si restructurarea societatilor de stat s-a accelerat
Angajamentele de a controla fondul de salarii in sectorul public au fost respectate, pe ansamblu, si au fost initiate o serie de actiuni pentru intarirea disciplinei financiare a intreprinderilor concretizate in special prin relativa accentuare a disponibilitatii de a deconecta utilizatorii cu restante de plata la consumul de energie. Privatizarea si restructurarea intreprinderilor de stat s-a accelerat. Proprietatea de stat a scazut si in sectorul bancar, care a continuat sa-si dezvolte rolul sau de intermediere. Masuri administrative de imbunatatire a mecanismelor de intrare si iesire de pe piata au fost initiate, concomitent cu diverse initiative de imbunatatire a mediului de afaceri.
Arieratele la buget si in sectorul energetic trebuie diminuate
Autoritatile trebuie acum sa consolideze progresele inregistrate in aceste domenii, si in acelasi timp sa abordeze cu hotarare domeniile unde progresele au fost insuficiente. Pentru mentinerea trendului de crestere a stabilitatii macroeconomice, masurile recente de intarire a caracterului restrictiv al politicii monetare trebuie sa fie insotite de politici fiscale si salariale prudente, precum si de reducerea in continuarea a deficitului cvasifiscal. Previziunile fiscale pe termen mediu trebuie de asemenea sa fie consolidate prin inregistrarea de progrese in domeniul reformei cheltuielilor si prin imbunatatirea gradului de respectare a sistemului de taxe. Acestea vor contribui la consolidarea disciplinei financiare a intreprinderilor, care ramane una din problemele cheie nerezolvate. Masurile trebuie sa se concentreze pe cauzele care stau la baza acumularii continue a arieratelor la bugetul de stat si in sectorul energetic. Eforturile de ameliorare a functionarii mecanismelor de piata trebuie sa fie insotite de o mai mare disponibilitate catre inchiderea intreprinderilor cu pierderi si catre stabilirea unor preturi pentru gazele naturale care sa reflecte mai bine costurile pe termen scurt si lung. Dupa ce a depasit faza initiala, restructurarea si privatizarea sectoarelor cheie, cum ar fi cel energetic, minier si de transport, trebuie continuate. Acestea vor contribui substantial la dezvoltarea unei economii de piata functionale si la dezvoltarea capacitatii Romaniei de a face fata presiunilor concurentiale si fortelor de piata din interiorul Uniunii.
Progrese in adoptarea legislatiei comunitare
Romania a inregistrat progrese constante in ceea ce priveste adoptarea legislatiei comunitare si va reusi sa transpuna acquis-ul inainte de data planificata pentru aderare, cu conditia mentinerii ritmului actual. Punctele slabe in procesul legislativ se refera la calitatea inegala a legislatiei adoptate si la faptul ca, in unele cazuri, vor fi necesare revizuirii inainte ca legile sa poata fi aplicate.
In domeniul pietei interne, Romania a continuat sa faca progrese in ceea ce priveste transpunerea legislatiei specifice referitoare la libera circulatie a marfurilor si achizitiilor publice. O atentie deosebita trebuie acordata dezvoltarii capacitatii de administrare a acquis-ului pe achizitii publice, produse alimentare si siguranta alimentara. Romania trebuie, de asemenea, sa continue analiza masurilor care ar putea fi incompatibile cu principiul liberei circulatii a marfurilor. Progresul inregistrat in domeniul liberei circulatii a persoanelor este limitat, iar eforturile suplimentare trebuie concentrate acum pe pregatirea punerii in practica a acquis-ului din domeniul recunoasterii reciproce a calificarii profesionale. Activitatea de identificare a barierelor din calea liberei circulatii a serviciilor a continuat, desi au fost indepartate doar cateva dintre restrictii. In timp ce alinierea cu acquis-ul referitor la libera circulatie a capitalului s-a imbunatatit in mod constant, eforturi sporite sunt necesare pentru imbunatatirea sistemelor de plati si intensificarea luptei impotriva spalarii banilor.
Nu exista suficient control asupra ajutoarelor de stat
Romania a facut progrese in domeniul legislatiei companiilor comerciale. Punerea in practica a noilor reglementari din domeniul contabilitatii si auditului financiar trebuie sa aiba prioritate. Este nevoie de eforturi suplimentare pentru protejarea proprietatii industriale si intelectuale. In domeniul concurentei, in timp ce legislatia anti-trust este in mare parte aliniata la reglementarile europene relevante, in ceea ce priveste ajutoarele de stat nu exista inca suficient control asupra lor. In sectorul siderurgic, obligatiile Romaniei referitoare la transparenta in ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat directe si indirecte trebuie sa fie respectate in continuare.
Adoptarea acquisului comunitar in agricultura, o chestiune esentiala
Au fost inregistrate progrese si in transpunerea acquis-ului pe agricultura si restructurarea sectorului agricol. Punerea in aplicare a legislatiei din domeniu este obstacolata de capacitatea de administrare si conducere limitata. De aceea, o atentie deosebita trebuie acordata consolidarii capacitatii administrative de punere in practica si aplicare a acquis-ului, in special in sectorul veterinar si fitosanitar. In sectorul pisciculturii, s-a inregistrat doar un progres limitat, precum si intarzieri in transpunerea acquis-ului, in special cel referitor la Registrul Vaselor de Pescuit. Capacitatea administrativa trebuie consolidata in mod considerabil.
Prioritate pentru obtinerea finantarilor in transporturi
Romania a continuat sa progreseze, in domeniul transportului, atat in ceea ce priveste alinierea legislatiei cu acquis-ul comunitar, cat si crearea structurilor administrative necesare, insa aplicarea masurilor de siguranta maritima ramane un motiv de preocupare.
Trebuie acordata prioritate dezvoltarii institutiilor care sa aplice noua legislatie, cat si obtinerii finantarilor necesare pentru investitiile serioase necesare in domeniu.
Imbunatatirea administratiei fiscale
Romania a inregistrat progrese in alinierea cu acquis-ul din domeniul politicii fiscale, iar acum trebuie sa acorde o atentie deosebita modernizarii administratiei fiscale si imbunatatirii sistemelor IT. Adoptarea noului Cod al Muncii a fost un pas important inainte in alinierea la acquis-ul din domeniul politicii sociale si de ocupare a fortei de munca. Eforturile viitoare trebuie sa se concentreze pe asigurarea aplicarii diferitelor initiative luate si pe consolidarea capacitatii administrative. Progresul legislativ realizat in sectorul energetic este necesar sa fie acompaniat de crearea de structuri pentru punerea in practica efectiva, care sa duca la reforma structurala si la imbunatatirea pietei interne a energiei.
Situatie dificila a sectorului IMM-urilor
Bazele legislative ale unei politici industriale moderne au fost puse, iar principala provocare este acum punerea ei in practica, avand in vedere ca slabiciunile structurale limiteaza capacitatea de aplicare si respectare a legilor. Eforturi considerabile au fost facute pentru imbunatatirea mediului de afaceri, desi situatia sectorului intreprinderilor mici si mijlocii ramane dificila. Romania a inregistrat progrese importante in domeniul telecomunicatiilor, prin crearea unei autoritati de reglementare, prin liberalizarea pietei telecomunicatiilor si alinierea legislatiei cu noul acquis din domeniu.
Resurse financiare reduse pentru protectia mediului
Cadrul institutional pentru politica regionala si pentru coordonarea instrumentelor structurale nu este inca clar definit si trebuie puse in practica reglementari specifice referitoare la administrare si control financiar.
Eforturi considerabile sunt necesare, in continuare, pentru a aduce capacitatea administrativa la nivelul cerut.
In domeniul protectiei mediului, desi Romania a transpus o parte considerabila din legislatia comunitara, capacitatea administrativa si resursele financiare dedicate sectorului raman necorespunzatoare.
Alinierea legislativa in domeniul sanatatii si protectiei consumatorului a continuat, si Romania a inregistrat progrese in ceea ce priveste activitatea de supraveghere a pietei si coordonarea activitatilor de control intre ministerele si autoritatile relevante.
S-a inregistrat progres legislativ in cele mai multe sectoare din domeniul justitiei si afacerilor interne, si in special in ceea ce priveste migratia, combaterea crimei organizate, lupta contra spalarii banilor si cooperarea judiciara in cauze civile.
Totusi, capacitatea de punere in aplicare ramane scazuta in aproape toate sectoarele si Romania trebuie sa depuna eforturi sporite in vederea dezvoltarii capacitatii administrative si de cooperare inter-institutionala.
Coruptia din cadrul Administratiei Vamilor ramane o problema
S-au inregistrat progrese si in domeniul politicii vamale, desi mai trebuie depuse eforturi pentru a combate coruptia din cadrul Administratiei Vamilor si pentru a se pregati din timp pentru aplicarea masurilor ce vor fi introduse in momentul aderarii. Progrese considerabile s-au inregistrat domeniul controlului financiar. Eforturile din domeniu vor trebui sa se concentreze, in perioada urmatoare, pe punerea in practica a unor sisteme riguroase de control financiar, pe finalizarea procesului de armonizare legislativa si pe consolidarea capacitatii administrative.
S-au inregistrat si continua sa se inregistreze progrese constante in ceea ce priveste celelalte capitole de acquis.
Intr-un numar de sectoare importante, continua sa existe un decalaj serios intre progresele inregistrate in domeniul armonizarii legislative si capacitatea limitata, pe ansamblul ei, a administratiei publice de a aplica si pune in practica legislatia nou adoptata. Acest lucru reprezinta o constrangere majora in ceea ce priveste pregatirile pentru aderare ale Romaniei, iar solutionarea sa depinde de realizarea unei reforme structurale atotcuprinzatoare atat a administratiei publice, cat si a sistemului judiciar. Problemele in cauza depasesc cadrul procesului de adoptare a acquis-ului si se rasfrang asupra modului de gestionare a asistentei financiare din partea UE. S-au inregistrat progrese si in crearea structurilor institutionale necesitate de acquis, desi ele au fost inegale.
In cadrul negocierilor de aderare, au fost inchise provizoriu 20 de capitole. Angajamentele luate in cadrul procesului de negociere au ca data de referinta pentru aderare anul 2007. Ele sunt indeplinite la timp in general, desi s-au inregistrat si o serie de intarzieri in anumite domenii.
Reforma constitutionala: Constitutia adoptata in 1991 a fost amendata, fiind eliminate mai multe articole care erau incompatibile cu aquisul comunitar. Alte amendamente au scopul de a imbunatati functionarea institutiilor statului si extinderea drepturilor minoritatilor.
Reforma serviciilor publice: Printre initiativele demarate se numara revizuirea statutului functionarului public si pregatirea unei strategii de reforma in domeniu.
Reforma juridica: Acest domeniu este abordat cu mai mare seriozitate. A fost lansata o reorganizare majora a sistemului tribunalelor si sunt luate masuri pentru intarirea si sporirea profesionalismului sistemului juridic.
Masuri impotriva discriminarii: Au devenit operationale noi institutii si au fost sanctionate mai multe cazuri de discriminare. In acest domeniu, Romania este cel mai avansat stat din toate cele care se afla in stadiul de negocieri sau in procesul de aderare.
Protectia copilului: Au fost facute progrese semnificative prin reducerea numarului copiilor aflati in ingrijirea statului si imbunatatirea conditiilor de viata ale celor care se afla deja in acest sistem.
Progrese economice: a scazut nivelul inflatiei, a fost inregistrata o crestere economica, datoriile au ramas la acelasi nivel, iar politica bugetara adoptata a fost prudenta. A fost accelerata privatizarea intreprinderilor publice iar statul si-a redus implicarea in sistemul bancar.
Adoptarea prevederilor aquisului: Romania este pe cale sa adopte legislatia ceruta inainte de data programata de aderare. Coordonarea procesului de negociere este eficient.
Capacitatea administrativa si juridica: in ciuda reformelor lansate, capacitatile sistemului juridic si civil sunt foarte limitate. Ramane o preocupare implicarea politicului in domeniul juridic. Formula 'capacitate limitata' inseamna ca initiativele la scara mare (masurile anticoruptie adoptate in 2003, transparenta legislatiei, redobandirea proprietatilor) si elementele adoptate din aquis nu sunt implementate in mod eficient. Capacitatea manageriala limitata a determinat de asemenea intampinarea unor dificultati in atragerea asistentei financiare din partea UE.
Procesul legislativ: Este necesara o reforma urgenta. Ordonantele de urgenta inca sunt folosite in mod frecvent, iar calitatea legislatiei (inclusiv adoptarea aquisului) este foarte precara. Parlamentului ii lipsesc resursele de a analiza eficient proiectele de lege.
Coruptia: Continua sa fie raspandita iar initiativele adoptate la scara mare impotriva coruptiei au avut un impact limitat. Capacitatea operationala si independenta institutiilor care combat acest flagel sunt foarte limitate. Coruptia la nivel inalt nu a fost combatuta in mod serios.
Reforma economica: In continuare este nevoie de reforme in mai multe domenii: o dorinta mai mare de a lichida intreprinderile care au pierderi prin privatizarea sectoarelor cheie ale economiei, cum sunt cel energetic, minier si al transporturilor si reducerea arieratelor.
Sursa: Curierul National, 6 noiembrie 2003.' -
Actiuni ale statului roman la operatorul de telefonie, listate pe BVB anul viitor
Curierul National
___
Un pachet de actiuni la operatorul de telefonie RomTelecom, apartinand statului roman, va fi listat anul viitor la Bursa de Valori Bucuresti, a declarat, ieri, ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Dan Nica.
“Actiunile RomTelecom vor fi scoase la bursa anul viitor”, a afirmat Nica, fara a preciza marimea pachetului de actiuni care va fi tranzactionat pe piata de capital.
Posibilitatea listarii la bursa a unor titluri RomTelecom detinute in prezent de statul roman a fost mentionata la inceputul acestui an si de presedintele diviziei OTE International, George Skarpelis.
“Toti cei care vor incerca sa impiedice aceasta listare pe piata de capital vor avea de-a face cu mine”, a mai spus ministrul Comunicatiilor. La randul sau, directorul general al RomTelecom, James Hubley, a declarat, ieri, in cadrul unei conferinte de presa, ca programul de restructurare pe care il aplica in companie “va veni nu doar in sprijinul rezultatelor financiare consolidate ale OTE, dar si al dorintei exprimate de catre Guvernul roman de a vinde un pachet suplimentar din actiunile pe care le detine la RomTelecom”.
OTE detine in prezent 54,01% din actiunile operatorului national de telefonie fixa, restul capitalului fiind controlat de statul roman. In luna martie a acestui an, ministrul de resort a afirmat ca operatiunea de listare la bursa a RomTelecom ar putea viza un pachet de actiuni cuprins intre cinci si zece procente.
Sursa: Curierul National, 6 noiembrie 2003.
05.11.2003
-
Azomures a vandut la fel de mult, dar in pierdere
ZF RO - FONDURI MUTUALE
___
Fara programul de subventionare a micilor investitori si cu gaze naturale mai scumpe de la 1 septembrie, combinatul chimic Azomures din Targu Mures a inregistrat in trimestrul al treilea al acestui an o pierdere neta de 46 miliarde de lei (1,4 milioane de dolari). Pierderea este insa putin semnificativa, dupa rezultatele inregistrate de Azomures in prima jumatate a anului. La finalul primelor sase luni ale anului combinatul a inregistrat un profit net de 459,7 miliarde de lei (12,3 milioane de dolari). Vanzarile combinatului si-au mentinut insa in evolutia din prima jumatate a anului, astfel ca dupa primele noua luni cifra de afaceri a combinatului se ridica la 4.510 miliarde de lei (135 milioane de dolari), cu 36% mai mult fata de perioada similara a anului trecut.
Spre deosebire de alti producatori de ingrasaminte chimice, reprezentantii Azomures au afirmat ca imbunatatirea semnificativa a rezultatelor financiare din acest an nu s-a datorat numai programului guvernamental de subventionare a micilor agricultori. Combinatul a primit in acest an comenzi importante din Statele Unite pentru un nou tip de ingrasamant pe care a inceput sa il fabrice chiar in acest an.
Una din principalele materii prime ale combinatului sunt gazele naturale, Azomures fiind unul dintre consumatorii eligibili de gaze, adica isi poate selecta furnizorul si poate negocia pretul. Gazele naturale s-au scumpit de la inceputul acestrui an cu aproape 40% in dolari pentru consumatorii neeligibili, dar cresterea pretului a afectat si combinatul. Cea mai importanta scumpire a gazelor s-a produs la inceputul lunii septembrie, cand pretul a crescut cu 22%. La mijlocul acestui an, reprezentanti ai APAPS au pus problema trecererii sectiei de materiale fotosensibile a Azomures in proprietatea statului. Azomures este in prezent si unul din principalii furnizori de filme radiologice pentru sistemul sanitar romanesc.
Actiunile Azomures sunt cotate la categoria I a Bursei de Valorui Bucuresti, unde publicarea rezultatelor nu a avut un efect vizibil asupra pretului de pe piata. Cei mai multi dintre analisti nu se asteptau, de altfel, la o imbunatatire semnificativa a rezultatelor financiare ale combinatului in a doua jumatate a acestui an. Ultima tranzactie de ieri cu actiuni Azomures s-a realizat la 2.150 lei/actiune, pret identic cu cel de la inceputul saptamanii.
Compania are ca actionar majoritar grupul turc Transworld Fertilisers, care detine 50,42% din actiuni. Actionari importanti sunt, de asemenea, Autoritatea pentru Privatizare, cu 10% si fondul de investitii american Broadhurst cu 20% din actiuni.
Cotatia actiunilor Azomures a crescut spectaculos la mijlocul acestui an cu aproape 100%, dupa ce compania a anuntat ca intentioneaza sa isi majoreze capitalul social cu 29 milioane de dolari. Majorarea vizeaza indeplinirea obligatiilor investitionale ale actionarului majoritar, dar minoritarii au dreptul de a subscrie actiuni la un pret de 1.000 de lei, fata de 2.400 lei/actiune, cotatia de la Bursa in momentul anuntului. La actualul pret de la Bursa, valoarea de piata a companei este de 23 milioane de dolari, fara a lua in calcul actiunile ce urmeaza sa fie subscrise in cadrul majorarii.
Sursa: Ziarul Financiar, 5 noiembrie 2003. -
Emisiunea de obligatiuni lansata in iunie, ar putea fi redeschisa
Curierul National
___
Ministerul Finantelor Publice (MFP) intentioneaza sa contracteze un imprumut extern in valoare de 300 milioane euro prin redeschiderea emisiunii de obligatiuni de 700 milioane euro lansata in luna iunie pe pietele externe de capital, au declarat surse din minister.
Valuta obtinuta din acest imprumut, cu exceptia discountului, a comisionului de administrare si a altor costuri aferente, va fi virata in contul de valuta al MFP, deschis la Banca Nationala a Romaniei. Sumele vor fi utilizate pentru finantarea deficitului bugetului de stat si a datoriei publice. Plata dobanzilor si a altor costuri aferente va fi suportata din bugetul de stat.
Ministerul Finantelor Publice a lansat, la 24 iunie, prin intermediul bancilor JP Morgan, Deutsche Bank, Citigroup si UBS Warburg, o emisiune de obligatiuni in valoare de 700 milioane euro, cu o scadenta la 7 ani si cu o rata a dobanzii de 5,75%.
'Din analiza situatiei de pe pietele externe de capital a rezultat ca cererea pentru obligatiunile suverane emise de tarile emergente si, in special, de Romania, este, in prezent, foarte ridicata. Optiunea unei redeschideri este viabila pentru toate obligatiunile romanesti aflate in piata, dar varianta cea mai ieftina, din punct de vedere al nivelului redus al cuponului si al comisionului de administrare, este emisunea de euroobligatiuni lansata in acest an si scadenta in 2010', au spus sursele citate.
Cresterea valorii unei emisiuni si, implicit, a lichiditatii acesteia asigura conditiile pentru castigarea unui 'premiu de lichiditate', ceea ce va avea ca efect, in opinia oficialilor din minister, imbunatatirea randamentului de tranzactionare si pentru imprumuturile viitoare suverane sau ale agentilor economici din Romania.
Sursele citate au mai precizat ca pretul de redeschidere a emisiunii de euroobligatiuni ar putea contine o marja (premium) ce va fi platita de catre investitori, avand in vedere nivelul actual al preturilor obligatiunilor romanesti tranzactionate pe pietele externe.
Sursa: Curierul National, 5 noiembrie 2003.' -
Acord intre CNVM si Ambasada SUA in vederea prevenirii spalarii banilor pe piata de capital
Adevarul
___
Nici judecatorii si nici procurorii din Romania nu sunt instruiti suficient pentru a face fata cazurilor legate de spalarea banilor si finantarea actelor de terorism prin intermediul pietei de valori mobiliare, a declarat ieri ambasadorul Statelor Unite la Bucuresti, Michael Guest. Declaratia a fost facuta in contextul conferintei de presa care a urmat semnarii de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) a unui acord de asistenta tehnica cu Ambasada SUA in vederea combaterii spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de valori mobiliare. Obiectivele programului constau in actualizarea reglementarilor referitoare la acest domeniu, imbunatatirea capacitatii personalului CNVM in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si a terorismului financiar, precum si elaborarea unui set de specificatii in vederea dezvoltarii unui software care va fi integrat in sistemul de supraveghere electronica a pietei de capital.
Sursa: Adevarul, 5 noiembrie 2003.
Pagina